Bokveckor

Köpte kvällsmat på Mc Donalds idag, jo vi gör det ibland, både barnen och jag tycker om det och vem tycker inte om Mc Donalds. Under oktober månad är det bokveckor på Mc Donalds, det betyder att man får en bok i varje Happy Meal man köper och det är ju bra. Men idag blev jag lite fundersam över vissa formuleringar i boken som följde med "Tutu och Tant Kotla". Det är en bok med hårt omslag på 10 sidor med bilder på ena och stor text på andra, en typisk barnbok med andra ord. Det var inte innehållet i boken som var anmärkningsvärt utan vad som står på baksidan, "Inte lämplig för barn under 3 år. Innehåller smådelar som kan orsaka kvävning. Spara denna information för framtida bruk." tre meningar som är lika märkliga var och en för sig. "Inte lämplig för barn under 3 år", har läst boken 2 gånger och jag tycker Hugo kan få läsa den eller att jag gör det för han. Tror inte han kommer drömma mardrömmar efter det, han har sett betydligt läskigare saker på Bollibompa. "Innehåller smådelar som kan orsaka kvävning", det är en bok hallå! Klart ger man den först till en stor hund eller en aggressiv tonåring som får gå loss på den kanske det kan bli några smådelar . "Spara denna information för framtida bruk", varför? Är det fall det skulle komma en hund och bita boken i små delar och ett barn skulle lyckas få tag i en del av det som är kvar. Stopp den i munnen och tugga på den tills det blir en lagom stor boll och kväva sig på den. Men tänk om det är biten med informationstexten på som barnet sätter i halsen, kan boktillverkaren stämma mig då för att jag inte sparat informationen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0