Pinocchio

I dag invigs Pinocchio i Borås och det finns nog många som har en hel del åsikter om detta. För egen del har jag inte följt debatten speciellt noga, utan mer förundrats över att någon vill skänka 8,5 miljoner för att bygga en 9 meter hög staty föreställande en sagofigur. Hade det varit mina pengar skulle jag förmodligen kommit på en bättre ide, men nu är det inte det och vi har istället en lögnaktig träfigur i Borås som inte är bygd av trä. En annan sak som förbryllar mig är att man väljer att ha invigningen kl 16:00 en fredag, är det för att det är den 16'e? Kanske har man årets OS invigningen i åtanke som är 2008-08-08 kl 8, men då tycker jag nog kinesernas val av tid är lite mer fyndig. Tror inte heller att tidsvalet kommer orsaka några direkta trafikproblem, trafiken brukar flyta på bra vid den tiden på fredagar, så att man spärrar av lite gator gör nog varken till eller ifrån. Jag har också förstått att många har synpunkter på att det just är en staty föreställande Pinocchio, den har ju ingen anknytning till Borås, men det kan jag tycka vara helt ok. Gustaf Tenggren som illustrerade Pinocchio är ju faktiskt från Västergötland, så lite anknytning finns det ju faktiskt. Men om det är anknytning till Borås man söker så kan man hoppas att den lögnaktiga statyn blir snäll och börjar leva och går sin väg, då är jag övertygad om att Borås kommer förknippas med Pinocchio för all framtid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0