Lägenhet sökes

I går träffade jag kuratorn som i samråd med övriga inblandade i Sofias rehabilitering tycker att det bästa för Sofia är att komma till en egen lägenhet med personliga assistenter. Och som Sofias situation ser ut nu tycker jag också att det är det bästa. Att ordna fram en lägenhet är inget vårdgivaren eller kommunen aktivt hjälper till med, utan det hamnar på min lott i detta fall. Så nu är jag på jakt efter en lägenhet i markplan, gärna handikapp anpassad som skulle passa Sofia. Jag tar tacksamt emot förslag på hur och var jag kan hitta en sådan lägenhet.

Hur det känns att ta detta steg för mig frågar sig säkert många, och det vill jag nog fundera lite till på innan jag svara på. Det jag funderar mest på nu är hur Sofia tar det, nu om något hade det varit skönt att höra hennes åsikt. Om någon som känner Sofia hade hört mig säga för drygt 6 månader sen "om bara Sofia kunde prata lite mer" så hade nog den personen tittat konstigt på mig. Men nu står detta överst på min önske lista.


Kommentarer
Postat av: Helen

Hej! Förstår att det är tunga och svåra beslut du får ta. Att behöva ta beslut åt Sofia utan att veta vad hon vill måste verkligen vara jobbigt. Tyvärr vet jag ingen ledig lägenhet men lovar att hålla ögonen öppna. Tack för att du delar med dig av er vardag. Det blir både tårar och skratt vid datorn ;).
MVH Helen (fd jobbarkompis till Sofia)

2008-04-22 @ 12:29:03
Postat av: J

Hejhej.. det är grannen från det gula huset. Jag tror nog inte du känner igen mig eftersom jag hälsade på dig vid glassbilen men du såg lite förvånad ut.
Jag läser till socionom och har därför kontakt med en kvinna som bor i en handikappanpassad lägenhet. Jag har mailat henne om någon jag kan kontakta så kanske jag kan hjälpa till lite.
Ha det så bra!

2008-04-22 @ 16:47:54
Postat av: Anonym

Hej det var grannen här igen. Roligt och höra Emma och Hugo leka i trädgården idag.

Jag har lite information som du kanske har, eller som du kanske inte ens har nytta av. Men jag tar det säkra före det osäkra och skickar iväg, det skadar ju inte. (Borde kanske skicka till din mail, men har tyvärr inte den)

Bostadsanpassning
Genom lagen om bostadsanpassning lämnar kommunen bidrag till handikappanpassning av permanentbostäder.

Syftet med bidragen är att ge personer med funktionshinder möjlighet till ett självständigt boende.

Person som äger bostad/bostadsrätt eller hyr lägenhet kan erhålla bidrag när åtgärden utgörs av fasta funktioner i och i anslutning till bostaden.

Beslut och behovsprövning sker hos respektive kommundel.

Bostadsanpassningsenheten, Sociala blocket, handhar tekniska frågor och ombesörjer ombyggnadsarbetena.

Kontaktpersoner i kommundelarna:
Kommundel
Namn
Telefon
Brämhult
Manuela Goy
033-358401

Maria Välikangas
033-358404

Hoppas det är något och ha!

2008-04-22 @ 21:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0