Hur har Sofia det?

Det är väldigt svårt att beskriva Sofias situation i text, man måste se henne för att få en rimlig chans att förstå. I dag är Sofia mer eller mindre helt förlamad, det enda hon klarar bra själv är att andas. Hon är vaken större delen av dygnet men slumrar eller sover små korta stunder då och då. När Sofia är vaken betraktar hon sin omgivning med en vaksam blick, hon har svårt att titta åt höger så det blir oftast rakt fram eller åt vänster hon tittar.

Vissa saker klarar hon mer eller mindre bra, och vi pratar då om väldigt små och långsamma rörelser. Hon kan röra sitt vänster ben och fot och höger tumme, ibland blinkar eller nickar hon på tilltal. Men alla dessa rörelser är inget man kan lita till 100 % på. Ibland verkar dom komma ändå utan hennes vilja, och ibland inte alls.
Jag upplever Sofia mer eller mindre precis som vanligt rent intellektuellt. Jag är övertygad om att hon ser, hör och uppfattar allt i sin omgivning precis som om hon vore helt frisk, men att hon har väldigt svårt, om inte helt omöjligt att förmedla sig. Hur Sofia mår eller upplever sin vardag kan man bara föreställa sig och det är inga trevliga tankar. Om hon blir bättre än så här och i så fall hur mycket är det ingen som kan eller vill svara på idag.  


Kommentarer
Postat av: nettan

Även om jag läst allt du skrev innan du la ut bilden på Sofia så har det inte gått in på det vis det gjorde när jag såg bilden. Det du skriver vill man ju inte ens tänka...finns det inget sätt att veta hur den mentala delen fungerar...tankar, känslor. Hur stimulerar man insidan? Jag har läst om lillhjärnan och storhjärnan och dess funktioner och uppgifter. Vet man exakt vad som är skadat? Vad exakt hände vid operationen...varför blev det så fel? Kan hjärnan reparera sig, vilka delar, vilka inte? Vet man hur framstegen kan komma att se ut? Finns liknande fall? När framstegen gått så sakta som du beskriver, eller är det sakta? kan framstegen plötsligt bli många fortare? Får hon komma ut något? Du skriver att blicken är vaksam...finns det liv i den, tittar hon medvetet liksom? Önskar att man kunde göra sååå mycket för henne. Du får starta en fond, sofiafonden...Vi pratar mycket och ofta om er. Några av oss närmre vänner till er, gamla kompisar, mammagruppskompisar...själv är jag en av de ytligare kontakterna som lite hängde med sofia i tonåren, som bor i området, har småhejat och pratat i affären, umgås med gamla vänner till er och mammagruppskamrater....likväl är mitt hjärta så starkt fyllt av kärlek till er och mina frågor så många.

2008-04-16 @ 20:13:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0